Šokolaad on liiga odav, et olla jätkusuutlik

Juba mõnda aega kuuleb siit-sealt tõsistest probleemidest kakaokasvatuses, mille tõttu ennustatakse tulevikuks suurt puudust šokolaadi peamise tooraine järele. Šokolaaditootmine on aga jätkuvalt kasvutrendis ja šokolaadisõpru tuleb aina juurde.

Näiteks keskmine šveitslane sööb aastas 10 kg šokolaadi, Eesti keskmine šokolaadikogus inimese kohta on ca 6 kg. Iga eestlase jaoks peab seega kusagil troopilisel alal kasvama tosin puud. Praeguse olukorra jätkudes võib aga juhtuda, et pole enam piisavalt inimesi, kes nende puude eest hoolt kanda sooviks ja väärtuslikku kakaouba šokolaaditootjatele ettevalmistaks.

Loe edasi: Šokolaad on liiga odav, et olla jätkusuutlik

Fairtrade sertifitseerimissüsteem tähistas tänavu oktoobris oma 20. aastapäeva

Mida toob aga tulevik, mis on selle põlvkonna kätes, kes on üles kasvanud koos õiglase kaubandusega?

Ühendkuningriigis on sirgunud "õiglase kaubanduse põlvkond" (Generation Fairtrade), mis kujutab endast tulevikus suurt hulka kodanikke ja tarbijaid, kelle jaoks on õiglane kaubanduse alati olemas olnud. Fairtrade märki kannavad nende paljud igapäevatooted nagu Cadbury Dairy Milk ja Nestle Kit Kat šokolaadid, Starbucks'i kohvijoogid ja Sainsbury teepakikesed ning paljud teised.

Loe edasi: Fairtrade sertifitseerimissüsteem tähistas tänavu oktoobris oma 20. aastapäeva

Õiglase kaubanduse nädalal algas lemmiktoote valimine

Õiglase kaubanduse toodete valik kauplustes on suur. Enamik õiglase kaubanduse tooteid on äratuntavad vastava märgi järgi. Enam levinud on Fairtrade märk, millega tähistatud tooteid müüakse 125 riigis. Fairtrade märki kannab üle 30 000 erineva toote.

Lisaks tuntuimale sertifitseerimissüsteemile on mitmeid muid õiglase ja vastutustundliku kaubanduse vorme ning algatusi. Sageli võib leida ökopoodidest tooteid, millel kirjes, et toode on valminud õiglase kaubanduse põhimõtetel või sisaldab sertifitseeritud tooraineid.

Eestis on müügil mitusada erinevat õiglase kaubanduse toodet. Näiteks erinevaid kohvisid ja teesid on kumbagi ligi sada.

Õiglase kaubanduse linnasid läbiv šokotuur jõuab Eestisse

Tänavusel õiglase kaubanduse nädalal saabub Eestisse üleeuroopalise kampaania Make Chocolate Fair! sõiduk, mis oma 10 000 km teekonnal teavitab inimesi šokolaaditootmise varjupooltest ja kutsub üles andma allkirju šokolaaditööstusele suunatud nõudmistele. Paljud läbitud linnadest kannavad õiglase kaubanduse linna tiitlit, mis omistatakse nendele omavalitsustele, kes soovivad oma avalike hangetega tagada kestlikku arengut ja edendada eetilist tarbimist. Esimesena Eestis pälvib õiglase kaubanduse omavalituse aunimetuse Hiiu vald.

Loe edasi: Õiglase kaubanduse linnasid läbiv šokotuur jõuab Eestisse